Szakkollégium

Kollégiumunk 2014. szeptember 1-től tehetségfejlesztő szakkollégiumként működik.

A szakkollégiummá válásról, az új típusú feladatellátásról és a szakkollégiumi tevékenységrendszerről (foglalkozások, mentesség, értékelés stb.) az alábbiakban olvashatnak!

Szakkollégiummá válás

A Nemzeti Köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 17. § 3. bekezdése alapján a kollégium – „részben vagy egészben, jogszabályban meghatározottak szerint – szakkollégiumként is működhet. A szakkollégium célja, hogy saját pedagógiai program kidolgozásával személyközpontú tehetséggondozást végezzen”.

Megalkotott szakkollégiumi programunkat három, az országos szakértői névjegyzéken szereplő kollégiumi szakértő értékelte, valamint helyszíni látogatást követően állást foglaltak arról, hogy kollégiumunk megfelel a középiskolai szakkollégiumra vonatkozó feltételeknek. Ezt követően az EMMI miniszter jóváhagyta szakmai programunkat, így intézményünk 2014. szeptember 1-től Tehetségfejlesztő Középiskolai Szakkollégiumként működik!

A szakkollégiumi feladatellátás jellemzői

Szakkollégiumunk rendelkezik minden eszközzel ahhoz, hogy a kiemelten tehetséges tanulók nevelésével-oktatásával kapcsolatos kihívásoknak megfeleljen. A testület szakos összetétele jól szolgálja kiemelt feladatunkat a tehetséggondozást, de a mindennapi felzárkóztatás színvonalát is garantálja.

A szakkollégiumi feladatellátás nem veszélyeztetheti a kollégium „belső integritását”, egységét. A differenciált tevékenységrendszer egyfajta impulzív környezetet kell, hogy biztosítson azon tanulók számára is, akik nem kötelező jelleggel vesznek részt a szakkollégiumi foglalkozásokon, hanem személyiségüket a hagyományos kollégiumi feladatellátással fejlesztjük, és a szakkollégiumi rendezvényeken való részvétel számukra egy intellektuális lehetőség. Ebben a vonatkozásban különösen érvényes, hogy az eddig végzett tevékenységünk tartalma és struktúrája megőrzésre kerül, csak az eddiginél konkrétabban, céltudatosabban lesz a tanulók számára differenciálva, de a legkisebb mértékben sem okozhatja a tanulóközösség meglévő egységének bármilyen megbontását.

A szakkollégiumi nevelőmunka a társadalmi beilleszkedéshez szükséges képességek fejlesztését szolgálja. Ennek során jelentős szerepet kap az egyéni bánásmód és a személyre szabott nevelési eljárások.

A szakkollégiumi tevékenységrendszer

A középiskolai szakkollégium a nevelési és oktatási feladatainak teljesítéséhez a tanulók részére szakkollégiumi foglalkozásokat is szervez. A kötetlen tanulási kedvezménnyel rendelkező tanuló (4,00 tanulmányi átlag feletti) az általános kollégiumi foglalkozásokon túl a szakkollégium által biztosított, szabadon választható lehetőségek közül az általa megjelölt szakkollégiumi foglalkozáson köteles részt venni heti három órában. A 4,00 tanulmányi átlag alatti tanuló számára nem kötelezettség, hanem lehetőség a részvétel a szakkollégiumi foglalkozásokon, az általános foglalkozásokon túlmenően.

A szakkollégiumi foglalkozások választható lehetőségeit foglalja össze a következő táblázat:

A foglalkozásokról bővebben a „Foglalkozások” menüpont alatt olvashat, részletes tematikájukat a Pedagógiai Program tartalmazza.

tantárgyi fakultációnem tantárgyi fakultációszabadidős tevékenység
magyar nyelv és irodalom„DÁMA” általános műveltségfejlesztés„DE-AK” dekorációs alkotókör
helyesírásáltalános informatikai kultúra„DELTA” testedző foglalkozás
történeleminformatika érettségi felkészítő szint: közép / emelt„DEszkÁK” mozgáskultúra és színjátszó szakkör
angoljogi- és társadalmi ismeretek„FIKUSZ” filmkultúra szakkör
németkommunikáció-fejlesztés„GASZTRO KOLI” főzőiskola
matematikakörnyezet-és természetvédelem„HANG-FAL” zeneklub
matematika tehetségfejlesztő (9-11. évf.)önismeret, személyiségfejlesztés„KÖNYVJELZŐ” olvasó- és médiaklub
fizikasakkOrigami
kémiatanulásmódszertan„TÜKÖR-REFLEX” fotó szakkör
biológiatermészettudományVERSENYSPORT
földrajz
érettségi felkészítő: szint: közép / emelt
magyar
történelem
matematika
kémia
földrajz

Az általános kollégiumi és szakkollégiumi foglalkozások terhére beszámítható az iskolában, sportegyesületben zajló művészeti- illetve sporttevékenység. Feltétele, hogy a tanuló azt a tevékenységét a kollégium programjain jelenítse meg. Ennek keretei a különböző előadások, hagyományos rendezvények, az adott sportágnak megfelelő kollégiumok közti- illetve háziversenyek.

A szakkollégiumi foglalkozásokon (tantárgyi fakultáció, nem tantárgyi fakultáció, szabadidős tevékenység), valamint a szakkollégiumi rendezvényeken való részvételt félévkor és év végén a tanulók tevékenységének értékelése során 4x max. 25 ponttal díjazzuk. Az egyéni teljesítményeket a kollégiumi újrafelvételkor figyelembe vesszük.

Szakkollégiumi foglalkozásaink és rendezvényeink korrelálnak azon tehetségterületekkel, amelyekben a kiváló tehetségpont akkreditációt értünk el. Ezen foglalkozások intenzíven szolgálják a tehetséges tanulók erős oldali fejlesztését – elsősorban az elmélyülést segítve.