Fenntarthatósági Témahét 2025

Hétkezdés a fenntartható háztartás és a fenntartható divat jegyében

A Fenntarthatósági Témahét keretében különleges program valósult meg a kollégiumban, amely a környezettudatos háztartás lehetőségeire irányította a figyelmet. A rendezvény első részében interaktív, elgondolkodtató előadás keretében ismerkedhettek meg a diákok a fenntarthatóság alapelveivel, valamint a tudatos fogyasztás és a mindennapi szokások környezetre gyakorolt hatásával. Az előadást két gyakorlati workshop követte, ahol a résztvevők méhviaszos kendőt és mosódió alapú mosószert készíthettek. A foglalkozások során a diákok nemcsak új ismeretekre tettek szert, hanem kézzelfogható, természetes alternatívákat is kipróbálhattak a háztartásban alkalmazható környezetbarát megoldások közül. A program sikeresen hozzájárult a kollégiumi közösség szemléletformálásához, és reményeink szerint hosszú távon is ösztönzi a fenntartható életmód iránti elköteleződést.

 

Középpontban a talaj és az agyag

A Fenntarthatósági Témahét második napján a talajok voltak a fókuszban. Farkas Anikó tanárnő előadást tartott a talajok kialakulásáról, a talajképző folyamatokról, a talajok élővilágáról és az alföldi talajtípusok jellemzőiről. Ezt követően Tóth Csaba tanár úr a talajvédelem fontosságáról és a talajerózió elleni védekezési lehetőségekről tartott prezentációt. Végezetül a pedagógusok irányításával a tanulók kiscsoportos foglalkozás keretében talajtani vizsgálatokat végeztek az általuk hozott talajmintákon. A talajminták színét Munsell-skálával, a textúráját gyúrópróbával, a kémhatását elektródás pH mérővel és indikátorszalaggal, a karbonáttartalmát pedig sósavas cseppentés hatására bekövetkező pezsgés intenzitása alapján határozták meg. Az eredményeket jegyzőkönyvben rögzítették a tanulók.

Kitekintés a Zeleméri-halomra, betekintés Nagyi Kertjébe

A Fenntarthatósági Témahét harmadik napján 18 diák részvételével kirándulást szerveztünk a Zeleméri-halomhoz és a Tócó forrásvidékére. A tiszalöki vonalon vonattal jutottunk el Zelemérig, ahol megtekintettük az őskori halomra épített, a tatár, majd török dúlás idején elpusztult Árpád-kori templom maradványát. Ezt követően leereszkedtünk a Tócó forráságához, amely teljesen száraz volt. A völgytalpon Debrecen felé haladva már megjelent a mederben a víz, a Mély-völgy torkolatától már nagyobb vízmennyiséget vezetett a Tócó. Ebben fontos szerepe van a CIVAQUA program I. ütemének, amely a Keleti-főcsatornából juttat Tisza vizet földalatti csatornán keresztül a Mély-völgybe és a Tócóba. A 2023-ban átadott betápláló műtárgyhoz is ellátogattunk egy szép mocsárréten keresztül, amelyen éppen virágzott a mocsári gólyahír. Gyalogtúránk során felkapaszkodtunk a Tócó-, a Mély- és Bodzás-völgyek által határolt természetes földnyelvre, amelyen egy késő bronzkori földvár maradványát azonosították a régészek. A jelenleg szántóföldi művelés alatt álló egykori földvár területén nagyon sok őskori (bronzkori, szkíta, kelta) és középkori cseréptöredéket gyűjtöttünk. A túránkat a Tócó völgytalpán folytattuk Józsa irányába. Józsa belterületén és a legelőn a fenékküszöbök és zsilipek által visszatartott víz miatt a Tócó jelentősen szétterült. Itt ért véget a közel 8 km-es túránk. Józsa határából sok élménnyel gazdagodva egy helyi buszjárattal jutottunk vissza a kollégiumba.

„Ásd bele magad!”

„Etesd az eszed” – online vetélkedő

A fenntarthatósági témahéten – idén első alkalommal kiírt – „Etesd az eszed” nevet viselő online vetélkedőn is részt vett intézményünk. Az elnevezés arra utal, hogy a helyes táplálkozás befolyásolja mentális és fizikai jóllétünket egyaránt. A kezdeményezés az „Okosdoboz – digitális feladatgyűjtemény, tudáspróba, fejlesztő feladatok” honlapon keresztül vált elérhetővé az adott időintervallumban, s az eredményeket is itt lehetett nyomon követni. A 3 héten át tartó vetélkedő célja az volt, hogy a jövő generációja az egészségesebb életmóddal, a második héttől kezdődően a környezetvédelemmel, fenntarthatósággal kapcsolatos ismereteit bővítse és a gyakorlatban is hasznosítható tudást szerezzen. A feladatok nagyon változatosak, részletesek és kifejezetten érdekesek voltak. Megoldásuk élményszerűségét nagyban befolyásolta a dinamikus, látványos online felület, ahol egyéni regisztráció után lehetett előrehaladást elérni minden témakörben. A diákok egyénileg elért pontszámainak összege adta meg egy adott intézmény összteljesítményét. Kollégiumunkat az 1-es tanulócsoport tagjai képviselték, s a maratoni hosszúságú, országos szintű vetélkedő végén sikerült bekerülni az első tízbe: a hetedik helyet szereztük meg, több, mint 4400 feladatot helyesen megoldva. A vetélkedővel kapcsolatos információkat és tevékenységeket Szálkai Csaba József koordinálta.

 

„Deák bagoly” – képalkotás az AI segítségével

Fotópályázat

„7 próba” terepi akadályverseny a Békás-tó környékén