Kincseink 2025

Csegény Árpád

Csegény Árpád vagyok, a DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziumának tanulója és a Debreceni Deák Ferenc Tehetségfejlesztő Középiskolai Szakkollégium lakója, ahol barátságos légkörben élhetem mindennapjaimat.
A kollégium rengeteg lehetőséget biztosít képességem fejlesztésére. Például sakkversenyeken, ahol első helyet értem el 2024-ben a csapattársaimmal, vagy különböző fakultációkon. A kollégium odafigyel sportolóira is, így gond nélkül tudtam folytatni a kosárlabdát immár hetedik éve.
Gyermekkorom óta érdekel a természettudomány, így már akkor eldöntöttem, hogy ezzel szeretnék foglalkozni a későbbiekben. A szakterület minden ága közel áll szívemhez, ám mégis a biológia és a kémia volt az, ami igazán közel került hozzám. Rengetek könyvet és újságot olvastam kiskoromban tudásom bővítésére, viszont a legnagyobb áttörést a biológia és kémia tanulmányaim megkezdése hozta az általános iskolában. Már akkor is szerettem versenyekre járni.

A gimnázium megkezdésekor már törtem a fejem, hogy melyik nívós versenyre tudnék esetleg jelentkezni, viszont sajnos nem nagyon volt alkalmam részt venni egyiken sem, vagy nagyon hamar kiestem.
Osztályfőnököm ajánlása által megismertem a KutDiák versenyt, ami minden évben megszervezésre kerülő Tudományos Diákkörök Kárpát-medencei Konferenciája (TUDOK). A TUDOK lényege, hogy felkutassa a fiatal, kutatni vágyó, tehetséges gimnazistákat. A TUDOK-on minden versenyzőnek 10 perce van bemutatni kutatását, majd ezt követően egy 5 perces vita keretein belül kell megvédenie az eredményeit, válaszolni a bizottság által felmerülő kérdésekre.
Azonban lehetetlennek tartottam, hogy jelentkezzek a versenyre, ugyanis nem tudtam, hogy merre induljak el mentort keresni. Míg nem 2024 áprilisában fel nem mentem az Instagrammra és találkoztam az iskolám által közétett bejegyzéssel, melyben az állt, hogy iskolánk egyik tanulója első helyezett lett a TUDOK-on. Egyből megkerestem és elkezdtem érdeklődni tőle, hogy neki, hogy sikerült pártfogót találnia. Szerencsére nagyon segítőkész volt és megadta elérhetőségeit mentorának, akivel sikerült felvennem a kapcsolatot. Jó szívvel fogadtak, készek voltak segíteni célom elérésében. Következő héten meg is kezdtem a munkálatokat a kutatásban.
A vizsgálatom központjában a porckopás gyógyítása áll, ami egy olyan még gyógyíthatatlan degeneratív betegség, mely a lakosság jelentős százalékát érinti.
A versenyre készülés alatt számos fontos dolgot tanultam, és sokféle területbe sikerült betekintést nyernem. Megtanultam a fejlett mikroszkópok használatát, metszetek készítését, valamint ezek analizálását. A felkészülés kezdetén nem gondoltam volna, hogy sikerül túljutnom az első fordulón, sőt, végül elnyernem a nagydíjat. Az alapos munka és a jól felépített előadás azonban meghozta gyümölcsét.
Rendkívül hálás vagyok mentoraimnak, akik nemcsak szakmai tudásukkal, hanem emberi hozzáállásukkal is inspiráltak. Nagy lelkesedéssel várom a közös munka folytatását és az új kihívásokat.

Csuhai Noel

Csuhai Noel Róbert vagyok, a Mechwart András Gépipari Technikum 10-es tanulója, és a Deák Debreceni Deák Ferenc Tehetségfejlesztő Középiskolai Szakkollégium lakója 2023 óta.

Szüleimmel és 18 éves testvéremmel Polgáron élek. Fontos számomra a szoros családi kötelék, hiszen ez adja a biztos alapot ahhoz, hogy a felnőtt élet oly sok buktatóját jól kezeljem. Azt hiszem, enélkül elvesznék.

Már most foglalkoztat, hogyan nyílnak majd meg a kapuk előttem a munka világában. Precíz, kreatív, logikus gondolkodású, jó műszaki érzékkel és térlátással rendelkező személynek tartanak. Közel áll hozzám a rajz és a technika. Ismerem és használom, – egyelőre csak kíváncsiságból – a 3D-s nyomtató működését, tervezgetek, programozok apró dolgokat, amiket aztán a nyomtatóval életre is keltek.

Személyiségem inkább introvertált, kissé visszahúzódó vagyok, szeretek önállóan dolgozni, egyedül tanulni. Az önállóságot nagyon fontosnak tartom, mert sok olyan helyzet adódhat, amikor egyedül kell döntést hozni, ezért szerintem hasznos, hogy önállóan is tudjak gondolkozni, elmélkedni.

A csapatmunkát úgy képzelem, hogy egy olyan ember irányít, akire felnézek, és akitől sokat lehet tanulni. Édesapám a példaképem. A kihívásokat, az egyértelműen meghatározott feladatokat kedvelem, a határidők betartása kulcsfontosságú számomra. Kizárólag így lehet tervezni, előre lépni, fejlődni. A csapatmunka néhány szerény elismerését már bezsebeltük társaimmal. 2024-ben a Mechwart-versenyen II. helyezést értünk el. A „Gépész-Nyelvészek” versenyén másik két osztálytársammal részt vettünk a Bolyai Anyanyelvi csapatverseny Hunnia körzeti írásbeli fordulóján. Angol nyelvből néhány héttel ezelőtt középfokú C típusú nyelvvizsgát tettem sikeres eredménnyel.

A Sziporka matematika versenyen kiváló kollégiumi nevelőm, Hajdó Attila Károly segítségével országos első helyezést értem el 2025-ben.

Nem áll tőlem távol az irányítás, szívesen részt veszek irányító szerepben. Elképzelem magam műszaki vezetőként, ahol irányíthatom a csapatot. Gyors helyzetfelismerésem szívesen kamatoztatnám csapatmunkában. El tudom magamat képzelni egy munkahelyen, ahol kiváló szakemberektől tudnék tanulni, és a gyakorlati feladatokra helyeznénk a fő hangsúlyt.
Szabadidőmben boksz-edzésekre járok, és a kollégiumi konditerem lehetőségeivel fejlesztem magam. Szülővárosomban szívesen kajakozom a helyi sportegyesület keretében. Szeretek síelni, és van egy cross-motorom is, amit állandóban bütykölök

Ha felnőtt leszek, mindenképpen olyan értékekkel fogom élni az életem, amit az általános iskolás nevelőimtől, a szüleimtől, és a jelenlegi nevelőimtől kapok. Szívesen veszem magam körül olyan emberekkel, akik emberségesek maradtak ebben a nehéz, és sokszor torz világban.
Fontos számomra a humor és a becsület. Ezek nélkül aligha lehetne emberségesnek maradni.

Nagy Vince

Nagy Vince 2009. március 10-én született Nyíregyházán, azonban gyermekéveit Fehérgyarmaton töltötte, ahol tanulmányait a Kölcsey Ferenc Református Általános Iskolában kezdte meg.
Már alsó tagozatban is kiemelkedett tehetségével, amelyre tanárai is korán felfigyeltek. Rendszeresen vett részt tanulmányi versenyeken, vetélkedőkön, ahol számos alkalommal bizonyította rátermettségét.
Első kiemelkedő eredményét 4. osztályos korában érte el, amikor csapatával a Curie Természetismereti Emlékverseny országos döntőjén 1. helyezést szerzett. Ekkor lobbant fel igazán érdeklődése a természetismeret iránt.
Habár több területen is jó eredményeket ért el, az évek során a biológia és a kémia irányába fordult. Tanulmányait ennek megfelelően a Tóth Árpád Gimnázium biológia–kémia tagozatán folytatta, ahol további sikereket ért el különféle tanulmányi versenyeken. Kiváló választásnak bizonyult számára a Debreceni Deák Ferenc Tehetséggondozó Középiskolai Kollégium is, ahol rendszeres szaktanári támogatást biztosítanak számára. Itt tehetségbarát környezetben készülhet tovább céljai elérésére. A második évfolyam elején sikeresen teljesítette a komplex középfokú angol nyelvvizsgát.

Kiemelkedő eredményei:

Irinyi János Országos Kémiaverseny – megyei 7. helyezés
Dr. Árokszállásy Zoltán Biológiaverseny – országos 20. helyezés
Curie Országos Kémiaverseny – megyei 8. helyezés

További eredményei:

Szatmár Iskolaszövetség Helyesírási Verseny – 1. helyezés
XXV. Simonyi Zsigmond Kárpát-medencei Helyesírási Verseny

  • első forduló: 1. helyezés
  • megyei forduló: 5. helyezés
    XXVI. Simonyi Zsigmond Kárpát-medencei Helyesírási Verseny
  • első forduló: 1. helyezés
  • megyei forduló: 4. helyezés
    Borbély Imre Matematikaverseny – 3. helyezés
    Tóth Árpád Gimnázium biológia–kémia komplex versenye – 3. helyezés
    Vince célja, hogy az elkövetkező években tovább mélyítse tudományos érdeklődését, és tanulmányait az orvosi egyetemen folytassa.

Tőkés Zsolt

„Zsolt: Az Állatok Barátja – Úton az Állatorvosi Pályára”

Tőkés Zsolt 2009. április 7-én született Karcagon. Györffy István Katolikus Általános Iskolában kezdte meg tanulmányait. Gyermekkorától fogva érdekelte a természet világa, különösen az élőlények működése és a velük való törődés. Ennek köszönhetően már egészen korán kialakult benne a vágy, hogy egyszer állatorvosként segíthessen az állatokon – célja tehát, hogy a Budapesti Állatorvostudományi Egyetem hallgatója lehessen.
Jelenleg a Tóth Árpád Gimnázium 10. évfolyamos tanulója, és a Debreceni Deák Ferenc Tehetségfejlesztő Középiskolai Szakkollégium lakója. A kollégium lehetőséget biztosít képességei fejlesztésére, és nyugodt hátteret a tanulmányaimhoz. A 2024/2025-ös tanévben elnyerte a kollégium által rendezett „Jó tanuló, jó sportoló, példás magatartás” verseny 3. helyét.
A biológia iránti érdeklődése nemcsak a tanórákon, hanem versenyeken is megmutatkozik, ahol igyekszik megmérettetni magát. Az Árokszállásy Zoltán Biológia versenyen eddig két alkalommal ért el országos helyezést: a 11. és a 21. helyezésre a legbüszkébb.
„Ezek az eredmények megerősítettek abban, hogy jó úton járok, és érdemes kitartóan dolgozni a céljaimért. A tanulás mellett a sport is fontos szerepet játszik az életemben. Hat éven keresztül kosárlabdáztam versenyszerűen, ez idő alatt három érmet szereztem, valamint a 2020/2021-es szezonban elnyertem a „legtöbbet fejlődött játékos” címet, amit különösen nagy elismerésnek tartok. A csapatmunka, a fegyelem és a kitartás, amit a sport által tanultam, a mindennapokban és a tanulás során is hasznomra válnak. Szabadidőmben szívesen olvasok biológiával kapcsolatos cikkeket, videókat nézek az állatok viselkedéséről, és, hogyha tehetem, természetjárással töltöm szabadidőmet. Hiszem, hogy a tanulás és a kíváncsiság kéz a kézben jár, és ez a hozzáállás vezethet el ahhoz, hogy valóra váltsam álmaimat az állatorvosi pályán.”

Mulicz Tamás

9 évvel ezelőtt kezdődött minden, mikor a foci mellett 1. osztályos koromban elkezdtem kosárlabdázni a Karcagi SE csapatában.
Az első mérföldkő az volt, mikor behívtak a megye válogatott csapatába 2022-ben. Ettől kezdve nem volt megállás. Elsőnek a Szolnok csapata keresett meg, majd egy próbajátékra mentem el a DEAC Kosárlabda Akadémiájára, ahol egyből szerződést ajánlottak, és a következő szezonban már a DEAC színei alatt játszhattam. Voltunk Spanyolországban, Romániában, és szerte az országba. Idén az Akadémia egyik legsikeresebb szezonját futottuk, 3. hely az országos bajnokságban, és 2. hely nemzetközi szinten. Megrendezett fordulóban én érdemeltem ki és nyertem el a „Csapat legjobb játékosa” címet. Voltak pillanatok mikor nehéz volt egyeztetni a sportot a tanulással. Ennek ellenére sikerült felvételt nyernem a Tóth Árpád Gimnáziumba.  
A gimnázium csapatával is sorra jobbnál-jobb helyezéseket érünk el az országos Diákolimpiákon. Az V. korcsoportban az országos 5. helyet szereztük meg. A IV. korcsoporttal bejutottunk az országos döntőbe, ami május végén kerül megrendezésre Pécsen.

Nagyon örültem, amikor a Debreceni Deák Ferenc Tehetségfejlesztő Középiskolai Szakkollégium kollégiumba felvettek. Úgy gondolom ez a legjobb kollégium a városban, mert rengeteg lehetőséget biztosít képességem fejlesztésére. A kollégiumban lehetőségem van arra is, hogy gond nélkül tudjak edzésre járni.  Remélem még sok országba húzhatom magamra a FEKETE-FEHÉR mezemet. Nagy álmom, hogy egyszer viseljem a „címeres” mezt is. 

Székely Norbert

A Tóth Árpád Gimnázium matematika-informatika tagozatos, 12. évfolyamos tanulója, és a Debreceni Deák Ferenc Tehetségfejlesztő Középiskolai Szakkollégium lakója 2021 óta.

Már általános iskolás koromban tudtam melyik pályát szeretném követni a karrieremben, ennek ellenére a középiskolás évek nagy hatással voltak rám, sikerült bővíteni érdeklődési körömet.

Felső tagozatosként többször is kijutottam a Matematikában Tehetséges Gyermekekért Alapítvány (MATEGYE) által szervezett matematikaverseny nemzetközi fordulójába. Gimnáziumi években matematika és digitális kultúra tantárgyakból részt vettem Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen (OKTV), emellett pénzügyi-közgazdasági témakörben is megmérettettem magam több alkalommal országos szinten. Jelen tanévben 28. helyezést értem el az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny 2025. április 22-én megrendezett döntőjén a digitális kultúra tantárgy alkalmazói kategóriájában.

A szabadon választható versenyek mellett fontosnak tartom az alap tananyag elsajátítását, képességhez mérten, a lehető legjobb módon, az összes tantárgyban. A mindennapi felkészülésben nagy segítség a kollégium, ahol bármikor diáktársaimhoz és a szaktanárokhoz fordulhatok, ha kérdésem akad.

Az iskolai tanulás mellett érdeklődöm a környezetünk megismerése, valamint védelme iránt, ebben a témakörben új ismereteket sajátíthatok el a délutáni fakultációkon, valamint fontosnak tartom a társadalmi felelősségvállalást különböző kérdésekben. Elmondható, hogy a kollégium nemcsak lakhatási lehetőséget biztosít számomra, hanem inspiráló, támogató környezetet is, ahol hasonló érdeklődésű társakkal élhetek együtt. A kollégiumi közösség ösztönöz a fejlődésre, felelősségvállalásra, és lehetőséget ad arra, hogy ne csak tanulmányaimban, de emberileg is folyamatosan fejlődjek.